Inhoud beginnerslessen

Onderstaande oefeningen komen aan bod tijdens de beginnerslessen:

Alle oefeningen van Level 1.

Je neemt deel aan een beginnersgroep voor minimaal 10 lessen. Ik ga er vanuit dat je in 10 lessen alle oefeningen regelmatig mee hebt kunnen doen. Daarna beslis je zelf of je in een beginnersgroep wilt blijven of naar een algemene level 1 groep over wilt stappen.

In een algemene level 1 groep komen wat meer verdiepingsoefeningen en ingesproken oefeningen van buitenlandse leraren aan bod. Je kunt net zo lang in een beginnersgroep blijven als je zelf wilt. Ook als de tijd van de lessen je beter uitkomt bijvoorbeeld. Je traint namelijk altijd verder op je eigen niveau. Ook uit de Basis kun je heel veel verdieping halen.

Het doel van Level 1 is om het natuurlijke proces van uitwisseling van Qi te versterken.
Bij Level 1 trekken we Qi aan met onze aandacht.
We openen en versterken de kanalen tussen onszelf en de natuur (open systeem). We gebruiken onze aandacht om de interne Qi los te laten en de externe Qi op te nemen. De uitwisseling tussen interne- en externe Qi vindt plaats via de huid en net buiten je lichaam. Als we genoeg Qi uit de natuur opnemen zullen de kwantiteit en de kwaliteit van onze interne Qi toenemen. Hieronder staat een korte beschrijving van de basis oefeningen van Chi Neng Qigong. De bewegende vorm (LQU), de meditatieve vorm (3-CM) en de meest actieve vorm (Wall squat).

Lift Qi Up and Pour Qi Down(LQU)
De ‘fysieke’ bewegingen van de Lift Qi Up and Pour Qi Down vorm zijn zo geconstrueerd dat er voortdurend een milde rekkende en strekkende beweging in het hele lichaam plaats vindt. De bloed- en lymfestroom worden hiermee ondersteund en geharmoniseerd, evenals de stroom van energie door de meridianen. Er treedt een kalmerende, ontspannende en ontgiftende werking op.

3-Centres Merge
De 3-CM is een staande oefening waarbij de drie centra (kruin, handen en voeten) samenvloeien in de onderste Dantian. Dit betekent dat je voelt hoe de uiteinden van je lichaam verbonden zijn met je onderste Dantian. Aandacht is in de onderste Dantian en de intentie is om alle Qi daar te verzamelen. Het geeft je kracht in het onderlichaam en in je benen en het maakt je ook emotioneel sterker.

Wall squat
De Wallsquat is een diepe kniebuiging waarbij je met je tenen zo dicht mogelijk bij de muur staat. Je gaat omhoog en naar beneden met je gezicht vlak langs de muur. De aanwezigheid van de muur zorgt voor een veilige en optimale uitlijning van je knieën, bekken en wervelkolom. De wallsquat is de meest actieve oefening in Chi Neng Qigong. Door de krachtige bewegingen vanuit de benen en het openen van de onderrug, heeft de Wall squat een sterke positieve invloed op de nierenergie.

Verder leren we in deze beginnerslessen onder andere ook nog:
Warming up
La Qi
Sway la Qi
6 directions la Qi
Crane’s walk

Comments are closed.

Meer informatie

Voor meer informatie over Chi Neng Qigong:
www.chineng.nl

Gezondheid

Tevens ben ik Natuur Geneeskundige,
zie voor informatie over mijn praktijk:
www.beweegzonderpijn.nl